Priit Patrael: pommikindla ärimudeli disain

ärimudeli disain

Millised ettevõtted väljakutsuvad ajad üle elavad või isegi majanduslanguse kontekstis kasvavad? Järgnevalt tegevusvaldkondade ülesed universaalsed reeglid, milline võiks olla makromajanduslike muutustega hõlpsamini kohaneva ettevõtte disain.

Senisest märksa tormilisem globaalne ärikeskkond hakkab järgnevatel aastatel ettevõtluses silma paistma. Kui nõudlus väheneb kiiresti, siis pakkumine reeglina viitega. Lühiperspektiivis tähendab nõudluse vähenemine hinnakampaaniaid ja koondamisi, pikemas virelevaid ettevõtteid ja pankrotte. Seniks, kuni nõudlus ja pakkumine on taas tasakaalus. Oskuslik ärimudeli disain võimaldab heitlikust ärikeskkonnast tulenevatele muutustega kiiremini kohaneda. Järgnevalt pommikindla ärimudeli disaini kuldreeglid:

Ärimudeli disain – reegel 1: Lahenda turu probleemi!

Täna tulevikku vaadates väidan, et äriideele on taas väärtust tekkinud!

Nõudlus väheneb eelisjärjekorras toodete ja teenuste arvelt, mis igapäevast elu ja olu ei mõjuta. Kui ettevõtte äriidee ise ei lahenda majanduslanguse kontekstis turu probleemi, siis tugev ärimudel ja meeskond seda ei muuda. Paraku on kasv kestnud pikalt ja suur osa tänaseks juba soliidses eas ettevõtted on loodud kasvava turu ja nõudluse kontekstis. 5 aastat tagasi kirjutasin, et sisuliselt ei ole vahet mida sa teed, tähtis on, et ära teed. Täna tulevikku vaadates väidan, et äriideele on taas väärtus tekkinud. Mõned vihjed milliseid teid pidi tugev äriidee tekib ja milliseid pidi reeglina mitte.

Tugeva äriidee lähedusest leiad:

  • Valdkondlikud teadmised (haridus, töökogemus);
  • Juhtimise alased teadmised (haridus, töökogemus, ettevõtluskogemus);
  • Selge nurga, kuidas probleem lahendatakse konkurentsist paremini;
  • Kõrge sisenemisbarjääri* (eeldab teadmisi, raha ja/või innovatsiooni);
  • Digitaliseerimisele ja automatiseerimisele suunatuse (vajalik nii nõudluse kasvu kui ka languse olukorras jätkusuutlikkuse tagamisel).

Tugeva äriidee lähedusest ei leia:

  • Idee kopeerimist (supp on kõigile lahjem);
  • Üksikutest klientidest/partneritest sõltuvust;
  • Ühest inimesest või väikesest grupist sõltumist edu saavutamisel;
  • Madalat sisenemisbarjääri*

*Selgituseks, et mida kõrgem on turu sisenemisbarjäär, seda paremini see uute konkurentide eest kaitseb. Kui valdkonda sisenemiseks on vaja 5a kogemust, tegevuslitsentsi ja miljonit eurot, siis on seda vaja ka kõigil järgmistel. Kui äri käivitamiseks on vaja 5000 eurot ja pealehakkamist, siis seda on samuti vaja ka kõigil järgmistel.

Ärimudeli disain – reegel 2: “Lollidega ei vaidle ja raha ette”

“Raha ette” ärimudel on üks kindlamaid kaitseid ärikeskkonna turbulentsi vastu!

Selliselt ütleb laulus “Gasell” artist nimega Reket. Tegemist ei ole üldse halva kunstilise liialdusega. “Raha ette” ärimudel on üks kindlamaid kaitseid ärikeskkonna turbulentsi vastu! Isegi stabiilsel perioodil on kasv visa tulema , kui iga järgmine samm nõuab omanikelt ja/või investoritelt täiendavaid vahendeid ja kõrgemat riskiisu. Ühel hetkel saab emb-kumb otsa.

Kui äri on disainitud selliselt, et esmalt tasub klient osaliselt või täielikult toote või teenuse eest, siis on võimalik seda sama raha sisendite ostmisel kasutada. Kui ärimudeli kohaselt saab ettevõte ise tasu viimasena, siis eeldab ärimudeli toimimine, et klient kohustust austab ja ära maksab. Kui ärimudeli disain on selline, et klient maksab toote või teenuse eest ette, siis otsuse kas ja millal sisendite eest hankijatele makstakse, teeb ettevõte ise. Sellisese ärimudeli puhul on ka positsioon sisendite võimalikelt headel tingimustel ostmiseks paremad. Nõudluse vähenedes on võimalik kiiremini hakata hankijaid survestama, et nad sisendite hindasid langetaks. Viitega tuleb neil seda igal juhul teha, aga selliselt on võimalik turuosa juurde võita ja langusest tugevamini välja tulla.

Mõned “raha ette” ärimudelite näited:

  • Dropshipping (siinkohal tuleb muidugi arvestada ülal mainitud madalat sisenemisbarjääri. Kui leiad toote mis müüb, võid olla kindel, et peagi müüvad seda kõik hetkeni, mil see enam kellelegi kasumlik ei ole);
  • Digitaliseeritud eritellimusel tooted (eritellimusel aknakatteid tootev e-pood);
  • Konsultatsiooniteenused (näiteks nagu meie enda oma);
  • Sisuliselt mistahes vahendus (kus sisendid on võimalik osta pärast kliendilt raha saamist).

Ärimudeli disaini puhul tuleks leida viise protsesside automatiseerimiseks ja efektiivsuse säilitamiseks. Kõikuvas majanduses on eriti oluline, et ettevõtet oleks võimalik lõõtsa kombel lahti ja kokku tõmmata. Kasvamine on väljakutsuv, aga kulude vähendamine ebameeldiv ja valulik. Automatiseerimine ja digitaliseerimine võimaldab minimeerida inimeste arvu, keda on põhitegevuse töös hoidmiseks kindlasti vaja.  See eeldab muidugi, et ettevõtte protsessid on arendatud tasemele, mida üldse saab automatiseerida, optimeerida ja digitaliseerida.

Ärimudeli disain – reegel 3: Meeskond

See kuidas ettevõte keerulised ajad üle elab, sõltub ennekõike inimestest, kellest meeskond koosneb.

Kui värbasid heal ajal keda said ja keda juhtus, siis pead samade inimestega ka keerulisemad ajad üle elama. Talent otsib heitlikus majanduses endale võimalikult turvalise ja stabiilse koha. Reeglina tähendab see pikalt tegutsenud ja rahaliselt stabiilseid organisatsioone. Ettevõtja on kui justkui nõiaringis, kus töötajate poolne surve palgale kasvab, aga palka tõstes, ettevõtte enda jätkusuutlikkus väheneb. Nõudluse vähenedes tekib surve läbi hinnakampaaniate nõudlust pikemalt üleval hoida, sest keegi ei taha võitluseta inimesi koondada või veel uksi kinni panna. See kuidas ettevõtted keerulised ajad üle elavad, sõltub ennekõike inimestest, kellest meeskond koosneb. Turundajate ja kampaania meistrite kõrval tõusevad varasemast märka suuremasse rolli ostujuhid ja tootmisjuhid, kelle ülesanne on tootmise omahind viia võimalikult alla. Kasvu tingimustes loodud ettevõtetes kipuvad need rollid olema kehvasti või üldse mitte täidetud. Samal ajal tekib järgnevatel aastatel turule erineva kvaliteediga talenti juurde, mis annab ka keskmistele ja väiksematele ettevõtetele võimaluse, värvata varasemast paremat talenti, soodsamatel tingimustel.