Priit Patrael: eksperdi paradoks

halvasti juhitud ettevõte

Suurem osa meist saab aru, et kõigest midagi teada on tore. Kui aga vajame kitsa valdkonna kompetentsi, siis otsime seda kitsale valdkonnale spetsialiseerunud spetsialistilt – eksperdilt. Me võtame eksperdiks olemist tugevusena. Sellel on selgelt ka teine pool, mis ettevõtluses võib hoopis kahjuks mängida.

Kuidas ära tunda eksperti?

Reeglina vajad eksperti valdkonnas, millest organisatsioonis endas on puudus (olgu selleks eksperdiks kasvõi hambaarst ja organisatsiooniks leibkond). Kuna me ei oska sellises olukorras ise eksperti valideerida, küsime teistelt soovitusi või googeldame. Proovime nii oskuslikult, kui suudame eksperdi sobivuse valideerida. Mõnikord õnnestub see paremini, teinekord halvemini. Kui oleme leidnud sellise, kes meie mistahes probleemi soovitud viisil lahendas, siis võrdlemisi kindlalt palume samast kohast abi ka järgmisel korral.

Tegelikult ootame me eksperdilt pädevust mitmest valdkonnast:

1) valdkonnast, millest meil endal ekspertiis puudub ja milles abi vajame;

2) valdkonnast, millest meil endal on ekspertiis olemas.

Näiteks, kui viisime ruloode e-poe platvormi Norra turule, siis meid hinnati seal mitte tarkvara arenduse, vaid ruloode valdkonna teadmiste alusel. Klient suutis ise valdkonna eksperdina valideerida, et me tajume valdkonda. See, et meil olid eksperdi teadmised tarkvara arenduse osas (mida klient tellimas oli), ei olnud otsuse tegemisel isegi argument, vaid loomulik eeldus. Seda tasub teenuste pakkumisel silmas pidada – näita, mida sa tead kliendi valdkonnast. Klient eeldab niigi, et oled ekspert enda omas. Tõsi, kui sa tegelikult kliendi valdkonda ei mõista, paistab see kiiresti välja ja sinu erialased teadmised ei ole enam relevantsed.

“Näita, mida tead kliendi valdkonnast. Klient eeldab, et oled ekspert enda omas!”

Eksperdiks olemise mündi teine, vähem räägitud pool

Eksperdiks saadakse reeglina nii, et erinevaid tegevusi tehes õpitakse, millised toovad edu ning milliseid ei ole mõistlik korrata. Sellise protsessi tulemusel jõutakse varem või hiljem töötava lahenduseni. Edaspidi hakatakse seda töötavat lahendust kordama seniks, kuni see töötab.

Targad inimesed on öelnud, et “võitvaid hobuseid ei vahetata” või “kuniks see ei ole katki, ei ole mõtet seda parandada”. Tõsi, aga peaksid eksperti kaasates või ise üks olles, sellest ka samamoodi aru saama. Ekspertidelt isegi oodatakse, et nende lahendused põhineksid kogemustel ja varasemalt proovitul. Praktikas tähendab see blankette, selektiivset tähelepanu, info grupeerimist, automatiseerimist ja usaldusväärseid “kindlaid” lahendusi. Nii on lihtne teha vigu ja jätta olulised detailid märkamata. Isegi olulisem – sellised lahendused stagneeruvad ja ei arvesta muutustega elu-/ärikeskkonnas. Mitte, et need peaksid, aga on oluline, et eksperte kasutades ise sellest kliendina aru saaksime.

Kokkuvõte

Innovatsioon ja uued lahendused ei teki ega peakski tekkima ekspertidelt. Kui vajad turvalist, töötavat lahendust, siis valdkonna ekspert aitab sind suured sammud edasi. Kui otsid pühendumust, innovatsiooni ja detailide märkamist, siis peaksid ekspertide valideerimisel põhjalikum olema. Kas tahaksid, et maakodus kaminat ehitaval pottsepal oleks kogemust 5 või 25 aastat? Aga hambaarstil? Aga turundajal?