Priit Patrael: Tormine ettevõtluskeskkond kujundab tugevaid ettevõtteid

ettevõtluskeskkond

Nii nagu tasane vesi ja soodne pärituul ei tee kogenud meremeest, ei tee stabiilselt kasvav ettevõtluskeskkond tugevaid organisatsioone. Pikalt tõi ka keskpärase kvaliteediga toode/teenus, klienditeenindus ja asukoht piisava rentaabluse. Suur osa sellel perioodil alustanud ettevõtted ei ole juba disainilt loodud tormisel merel seilamiseks. Vanemad ja suuremad ettevõtted võivad küll omada teadmisi ja kogemusi, kuid suure laeva kurssi on raskem muuta. Nüüd paistab torm selgelt silmapiiril ja ettevõtjate lähtekoht on mõnevõrra erinev.

Millises seisus lähed tarbimise vähenemisele vastu?

Üks COVID-19 positiivsetest mõjudest oli see, et ühiskonnad tegid kiireid ja tulemuslikke samme digitaliseerimise suunal. Need, kes olid e-kaubandusega kasvõi trendi järgides kaasa läinud, pidid tänama õnne, et vajalikud investeeringud tehti. Tagurlikumad olid kiiresti hädas ja e-kaubandusele spetsialiseerunud ettevõtted sõiduvees. Järgnevate aastate ettevõtluskeskkond on mõnevõrra teine, kuid digitaliseeritud ja automatiseeritud protsessid on ka järgmistel aastatel tugevuseks.

Lihtsustatult sarnaneb tarbimise vähenemine toolimängule. Mängijad annavad endast parima, et muusika vaikides tool leida. Muidu oled vähemalt selleks korraks mängust väljas. Osad keskenduvad kaasmängijatele, teised toolidele ja kolmandad loodavad, et küll nad kuidagi istuma saavad. Tulenevalt sellest oled juba pikemalt majanduslanguseks valmis ja jälgid olukorda ning reageerid vastavalt või arvad, et mingit langust ei tule ja juba kevadel läheb tarbimine sama hooga edasi.

ettevõtluskeskkond

Valmisolek tähendab nii (raha ette) ärimudelit, mis tormisemale merele vastu peaks, digitaliseeritud ja automatiseeritud protsesse või võimekust need luua, käibevahendeid ja väga selget strateegiat, mida vastavalt ettevõtte olukorra võimalikele arengutele rakendada. Mida rohkem linnukesi saad enda ettevõtte puhul märkida, seda rahulikumalt saad järgnevatele aastatele vastu minna.

Mil määral on ettevõte võimeline kohanema?

Kuidas kohaneda nõudluse vähenemisega? Teoorias jube lihtne – suurenda nõudlust (samal turul uued tootegrupid/teenused või uued turud) või vähenda kulusid, et väiksema käibe juures jätkusuutlik olla. Kõige paremas seisus on need, kes suudavad teha mõlemat.

Tulude suurendamise kasuks räägib lõputu potentsiaal, mis kulude vähendamisel on selgelt piiratud. Uutele turgudele minek on väga väljakutsuv ja kallis. Nõudluse muutumisega kohanevad tooted ja teenused on realistlikum nõudluse säilitamise/suurendamise strateegia, kuid ka see eeldab investeeringuid ja uusi protsesse. Ahjaa, edu korral tõttavad sarnase profiiliga konkurendid seda ideed kiirelt kopeerima ja supp jääb kõigile ühtlaselt magedaks leemeks.

Kulude vähendamine on ebameeldiv ja stressirohke. Üks kõige suuremaid ettevõtte püsikulu liike on tööjõukulu. Kui nõudlust on vähem, siis on vaja ka vähem toota või teenust osutada. Samal ajal töötajate ootus on samuti kindlustunne tuleviku ees. Töötaja on stressis ja kogub julgust, kas ja kui palju küsida palgatõusu. Tööandja samal ajal mõtleb, kas ilma selle töökohata saaks ka. Efektiivsuse suurendamine tähendab reeglina, et äritegevuse output on sama inputi juures suurem. Ehk siis keegi peab midagi tegema paremini kui varem, aga sama kulu (palga) juures. See eeldab tugevat organisatsioonikultuuri ja heal tasemel kommunikatsiooni. Mis ei muuda seda vähem ebameeldivaks ja stressirohkeks, aga ebakindlus on võimalik muuta produktiivsuseks ja organisatsiooni protsesside kvaliteeti tervikuna pikkadeks aastateks tõsta.

Segane ettevõtluskeskkond on suurte võimaluste aeg!

Neile, kes ettevõtluskeskkonna tormisel merel kohanevad ja oskuslikult navigeerima õpivad, tekib võimalusi, mida stabiilses ärikeskkonnas naljalt ei teki. Osadest keskpärastest ettevõtetest saavad tugevad ja tugevatest veel tugevamad. Nendel, kes paadist vett välja ei saa, tuleb allavoolu minna ja küllap keegi varem või hiljem neid päästepaati tõmbab. Väiksematel, kuid kiiresti kohanevatel ettevõtetel, tekib võimalus saada turult oluliselt soodsamatel tingimustel talenti. Suurematel ja rahaliselt tugevatel jalgadel seisvatel tekivad võimalused turuosa suurendada. Kindlasti läheb hingusele ka ettevõtteid, kes teevad sisuliselt kõik õigesti, aga neid on kordades vähem kui neid, kes kohanemisega hätta jäävad.